Wat is het Dierbaar-keurmerk?
In krap 100 jaar tijd is de omgang met huisdieren radicaal veranderd. Liepen begin vorige eeuw nog honden als trekdieren voor een kar, nu is het huisdier een volwaardig lid van de familie. Sterker nog: de meeste Nederlanders zeggen niet zonder hun huisdier te kunnen. Logisch dus dat dierenliefhebbers het beste willen voor hun dierbare huisdier.
Maar hoe kom je er nu achter of een dierenspecialist daadwerkelijk kennis van zaken (dieren!) heeft? Hoe zie je of de huisdieren goed verzorgd of begeleid worden? Of ze goede voeding krijgen en dat hun gezondheid goed in de gaten is gehouden? Die kennis kun je niet aflezen aan bijvoorbeeld een konijntje in een winkel of een hond in een dierenpension. En al helemaal niet aan een vis of hagedis.
Het Dierbaar-keurmerk
Gelukkig is er een keurmerk waarmee je blindelings op een dierenspeciaalzaak, dierenpension, tuincentrum, hondenuitlaatservice of dierengedragstherapeut kunt vertrouwen. Dat keurmerk heet Dierbaar. Een Dierbaar-gecertificeerde ondernemer heeft bewezen de wettelijk vereiste basiskennis van gezelschapsdieren in huis te hebben. Maar daar blijft het niet bij.
Het Dierbaar-keurmerk geeft ook aan dat de kennis van de ondernemer veel verder reikt dan de wettelijke eisen. Zo beschikt hij over gespecialiseerde kennis van verschillende diergroepen, weet hij alles over kwalitatieve huisvesting en diervoeding, en is hij in staat een gedegen advies te geven over diergeneesmiddelen en bestrijdingsmiddelen. Bovendien heeft een Dierbaar-gecertificeerde ondernemer altijd een vaste relatie met een dierenarts om de gezondheid van de huisdieren te waarborgen.
Dierbaar: vinger aan de pols door jaarlijkse controle
Een Dierbaar-inspecteur controleert elke twee jaar of een gecertificeerde onderneming nog steeds aan alle voorwaarden voldoet. De inspecteur checkt of de ondernemer en zijn medewerkers de werkprotocollen in acht houden die garanderen dat dieren goede verzorging krijgen. Hij kijkt of de huisvesting van de dieren wel in orde is en hoe het staat met hygiëne in het bedrijf. En zo werkt de inspecteur stap voor stap een lange checklist af. Pas op het moment dat aan alle voorwaarden is voldaan, ontvangt het bedrijf een Dierbaar-keurmerk.
Altijd onpartijdige deskundigen achter de hand
Het is bijna niet voorstelbaar, maar mocht je niet tevreden zijn met de service van een gecertificeerde onderneming, dan kun je als klant de hulp inroepen van een onafhankelijke Geschillencommissie. Deze Geschillencommissie is een objectieve instantie met onafhankelijke en onpartijdige deskundigen die je klacht bekijken en beoordelen.
Dierbaar: voor tevreden huisdieren en tevreden klanten
Kiezen voor een gecertificeerde dierspecialist betekent deskundigheid, goede voorlichting en een verantwoorde verzorging van je huisdier. Daarmee weet je precies waar je aan toe bent en ben je er zeker van dat je huisdier altijd in goede handen is. Let dus op het Dierbaar-keurmerk als je een dierenspeciaalzaak, dierenpension, trimsalon of tuincentrum met een dierenafdeling bezoekt!.....
Ben jij een huisdierenspecialist met verstand van zaken?
Vraag dan direct het Dierbaar-keurmerk aan
Het is namelijk niet meer genoeg om alleen te zeggen dat je als ondernemer verstand van zaken hebt. Klanten willen dat ook zien en zelfs ervaren. Ze willen zeker weten dat een ondernemer vakbekwaam is. Met het Dierbaar-keurmerk lever je het ultieme bewijs daarvoor. Certificering geeft je dus een belangrijke voorsprong.
Hoe herken je een Dierbaar-bedrijf?
Een gecertificeerde ondernemer is te herkennen aan het speciale Dierbaar-bord aan de gevel en/of een Dierbaar-sticker achter het (winkel)raam.
De ondernemer ontvangt ook een Dierbaar-certificaat. Hierop staat vermeld aan welke eisen het bedrijf voldoet. Elk jaar vindt er een hertoetsing plaats om te controleren of de gecertificeerde onderneming nog steeds aan deze eisen beantwoordt. Vaak hangt het certificaat achter de toonbank of staat het op de informatiebalie.